Oldal kiválasztása
A Startup-ok szervezeti struktúrájának tervezése

Markáns jellemzői vannak a Startup-oknak a hagyományosan működő és növekvő cégekhez képest. Ilyen a skálázódásra törekvés, amely a célkijelölésnél és a mikrodöntéseknél is dominánsan jelen van, de fontos adottság a hosszú veszteséges időszak is, amelynek menedzseléséhez magafokú tudatosságra van szükség.

Van azonban, ami ritkábban kerül szóba: ez a szervezeti felépítés dilemmája.

Amíg kezdeti fázisban van a cég, addig szervezeti tekintetben viszonylag könnyű a helyzet, mivel az alapítók irányítják saját vállalkozásukat, esetleg felvesznek egy-két embert maguk mellé. Amikor azonban megindul a növekedés és már 10-20 emberrel dolgoznak együtt, felmerül a kérdés:

milyen szervezeti struktúrában,
és milyen vállalati kultúrával építsük tovább a céget.

Organikus fejlődés vagy tudatos építkezés?

Alapvetően két út lehetséges. Az egyikben organikusan fejlődik a StartUp belső struktúrája, és mindig az adott mérethez és kihívásokhoz igazodva igyekszik a szervezeti érettség egyre magasabb szintjére lépni. A másik út – számomra az izgalmasabb -, amikor olyan szervezeti struktúrát tervezünk és kezdünk felépíteni már egy viszonylag korai szakaszban, amely lehetővé teszi, hogy a folyamatosan és gyorsan bővülő csapat új tagjai már egy kész rendszerbe illeszkedhessenek be. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy később ne kellene korrigálni a menedzsmentstruktúra vagy a szakterületek működésének különböző pontjain, de mindenképpen gördülékenyebbé teszi a növekedést, ha már korán egy olyan szervezeti keretrendszer alakul ki, amely biztos alapot nyújt a StartUp működésből adódó markáns kihívásokkal való megküzdéshez is. A tervezési folyamatban jó kiindulópont lehet, hogy az egyes szakmai és piaci területeknek megfelelő működési sztenderdek alapján viszonylag jól meghatározható, hogy milyen felépítés az, amely később is ideális lesz egy StartUpból kinövő nagyvállalat számára.

Egy példa a szervezetépítés dilemmájára

Adott egy StartUp, amely technológiai fejlesztésekkel foglalkozik. Részt vesz a működtetésében az alapító, aki vezeti a céget, adott egy technológiai vezető, aki a fejlesztésért felelős, és van két programozó, akik segítik megvalósítani a víziót.

A növekedés motorjaként megérkezik az első befektetési kör, ahol öt fejlesztőt lehet még felvenni, akik szintén a terméken dolgoznak majd. Még egyszerű a helyzet, tulajdonképpen semmi sem kényszeríti a vezetőket arra, hogy olyan szervezeti struktúrát állítsanak fel, amely nagyobb méret esetén is jól működhet.

Megérkezik azonban a második befektetési kör, amely hatására hirtelen 20 fősre nő a cég. Fel kell venni új embereket, kezelni kell a pénzügyeket, vannak HR problémák, belső szabályzatokra van szükség, és olykor-olykor már megbicsaklik a belső információáramlás is.

Már nem egyértelmű mindenkinek,
hogy mikor, mit, és hogyan kellene tennie
a munkája során.

Ami ebben igazán nehéz és izgalmas, hogy az első és második befektetési kör rövid idő alatt zajlik le, így gyorsan hozza magával a kihívásokat.

Az ügyvezetőnek, tulajdonosnak, alapítónak még körbenézni sincs ideje, és körülveszi rengeteg ember, akiket bizony nem gyerekkora óta ismer, és akikkel nem együtt álmodta meg az IT cégét a szülei garázsában. Hogyan tovább? – teszi fel a kérdést (tudatosan vagy tudat alatt) a tulajdonos.

Ahogy fent vázoltuk, alapvetően két út van: vagy az aktuális helyzethez igazítja a szervezet felépítését, vagy ezen a ponton leül és felteszi a kérdést: milyen struktúrában szeretnénk működni, amikor ötvenen leszünk?!

Megkérdeztem egy sikeres startuppert, ő hogy látja ezt a dilemmát:
“Amíg még egy baráti társaság csinálja a bizniszt, addig kell véglegesíteni a szervezeti működés alapjait. Ezt a befektetők is elvárják a StartUpoktól. Minél gyorsabban és nagyobbra nő a cég, annál nehezebb lesz később meghatározni a struktúrát és a szerepeket. Fontos, hogy a megfelelő pillanatban, a megfelelő komolysággal foglalkozzunk ezzel a témával.” – Záborszky Péter, a ProPrivacy és a Retalk alapítója.

Ebben a cikkben egy olyan dilemmára igyekeztünk rávilágítani, amellyel mindenképpen szembe kell néznie és előbb-utóbb meg is válaszolnia mindenkinek, aki sikeres StartUp-ot szeretne építeni.

Munkamódszerünkről, partnereinkről és szakembereinkről is tájékozódhat weboldalunkon.

Legutóbbi munkáink

Innovatív startuper vonalon bővíti ügyfélkörét a KCC

Kertész András tanácsadó cégét kérte fel Záborszky Péter sikeres startuper és befektető projektjei teljes körű kommunikációjának lebonyolítására A Kertesz Communications Consulting (KCC) a Chameleon Smart Home-ot követően, amely Magyarország első tőzsdére lépő...

bővebben

Új szintre lép a vállalat – cégépítés a tőzsdén

Út a tőzsdére - páros interjúk a tőzsde világából - 1. rész Nagy Gábor, Concorde MB Partners - Kertész András, KCC2023. október Összefoglaló: 90 százalékkal csökkent a világban a nagy IPO-k száma, az “olcsó pénz” eltűnt. Sokan gondolják, hogy őrültség most kilépni a...

bővebben